Dinsdag 26 januari Lesotho – Malealea Lodge - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Peter en Tineke - WaarBenJij.nu Dinsdag 26 januari Lesotho – Malealea Lodge - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Peter en Tineke - WaarBenJij.nu

Dinsdag 26 januari Lesotho – Malealea Lodge

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Peter en Tineke

26 Januari 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Dinsdag 26 januari Lesotho – Malealea Lodge
We worden wakker met of van de regen op het dak. Voor het eerst blijven we wat langer op bed liggen,nou ja langer, om zeven uur staan we op. Ontbijt is prima, wordt wederom door de lokale mensen van Malealea village klaargemaakt.
’s Ochtends gaan we met een lokale gids lopend naar het dorpje. We komen langs de bar en supermarktje en gaan dan een huisje in waar het lokale bier wordt gebrouwen van meel, hop, water, gist en suiker. Het was redelijk te drinken. Nu schijnt de zon af en toe en soms druppelt het wat.
We vervolgen de weg, via de bergen iets naar beneden en na een half uur lopen komen we bij een museum terecht. Dit bestaat uit een tuintje met 2 rondavels. Het is echter gesloten en onze gids haalt een jong meisje, die op haar beurt weer ergens een sleutel gaat halen. Zij vertelt ons het een en ander over het bestaan en leven van de Basotha mensen. Erg interessant. We krijgen hier een kop thee met mint.
Hierna bezoeken we nog de lagere school van het dorp. Dit bestaat uit 3 gebouwen, waarin totaal 6 klassen in zitten. De les begin om 8 uur en eindigt om 2 uur ’s middags. De 1e en 2e klas krijgen gezamenlijk les, de 3e en 4e en de 5e en 6e klas. Er zijn 8 leerkrachten, waarvan 1 man. De kinderen krijgen de volgende vakken: Engels, Sesotho (de eigenlijke taal), wiskunde, scheikunde, geschiedenis, biologie, gym, handenarbeid. De ouders hoeven geen schoolgeld te betalen, maar moeten wel voor een schooluniform zorg dragen. De staat betaalt de leraren en ook de schoolboeken. De kinderen krijgen tussen de middag een lunch van soep en 4 boterhammen ieder.
Dan nog even een bezoekje aan een handcraft winkeltje en terug naar de Lodge.
Lunch, weer door big mama klaargemaakt. Maar lekker simpel met diverse tosti’s en salade. ’s Middags nog wat rondgelopen, gelezen en ons blog bijgewerkt.
En toen ging het weer ff regenen,maar later klaarde het op en hebben we relaxt gelezen in onze privé tuin met rondom pauwen en veel andere vogels en een paar honden.
Op een gegeven moment horen we gezang en we gaan er uiteraard op af. Een koor vanuit het dorp treedt op en later ook een jongensband. Maar de muziekinstrumenten zijn allemaal handgemaakt. En dan is het weer etenstijd. Er zijn nu meerdere toeristen aangekomen, waarvan 1 Nederlands stel, Carlijn en Piet uit Haarlem. Hier hebben we een hele gezellig avond mee bij een kampvuur. De wijn en het lokale bier smaken weer prima! Helaas gaat dan toch echt om 22.00 uur het licht uit door de barman en aangezien wij een zaklamp bij ons hebben, brengen wij Carlijn en Piet naar hun huisje, want het is echt pikkedonker!!

• 28 Januari 2010 - 18:37

Sven:

Zo te lezen vermaken jullie jezelf weer prima daar. Geniet er maar weer van.

Groetjes van Sven en Maaike en oma:-p
    Ohja En Maaike heeft woensdag haar Rijbewijs gehaald!!!

• 29 Januari 2010 - 16:21

Ria:

Grote afstanden!
    Erg leuk dit allemaal te lezen, vooral nu je wat meer verneemt van de bevolking en hun gewoonten.

• 29 Januari 2010 - 16:21

Ria:

Grote afstanden!

• 30 Januari 2010 - 14:15

Bart:

Ik hoop dat jullie nog vakantie hebben als je weer terug bent, dan kan je echt uitslapen!! Bedankt voor de mooie verhalen, leuk om te lezen. Hier ligt weer sneeuw. Vandaag nog even bij oma geweest, ging best goed miste dr moeder en heeft het niet over jullie gehad. maar iedereen kreeg de groeten.

• 30 Januari 2010 - 17:05

Hans, Enrico En Eloy:

Jeetje wat een weer hebben jullie daar zeg! 37 graden..... Zijn nieuwsgierig hoe jullie Kaapstad gaan vinden. Ookal zijn jullie er maar relatief kort. En natuurlijk onderweg terug van Kaap de Goede Hoop nog even langs de Penguins.(Boulders Beach in Simon's Town) Ik dacht zelf altijd dat de penguins een stuk groter waren! hahaha..... veel plezier nog en tot volgende week weer.

Kus vanuit het koude Almere (-6)

• 30 Januari 2010 - 20:30

Peter En Tineke :

Hallo allemaal, leuk dat jullie met ons meereizen, alhoewel jullie in de sneeuw zitten haha. We zien nu dat het leven in NL niet zo slecht is, maar we houden van Zuid Afrika. Superlieve mensen, niet duur, heerlijk eten en drinken (idd Ria eigenlijk alleen maar ZA wijn).

• 31 Januari 2010 - 13:18

Helga:

Leuk! Humberto Tan is er ook zie ik! ;-)

Veel plezier jullie!(en wat een talent in de schrijfkunst, heel leuk om te lezen! groetjes, Helga