De leeuwenrots van Sigiriya - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Peter en Tineke - WaarBenJij.nu De leeuwenrots van Sigiriya - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Peter en Tineke - WaarBenJij.nu

De leeuwenrots van Sigiriya

Blijf op de hoogte en volg Peter en Tineke

26 Januari 2014 | Sri Lanka, Sigiriya

Zondag 26 januari
Ah, lekker uitslapen ... Oh nee toch niet, want om 7.45 uur rijden we, na het ontbijt, weg uit Giritale. Onderweg zien we veel mensen veelal in het wit gekleed op we naar de tempel en kinderen gaan vaak naar de zondagsschool om onderricht te krijgen in de leer van Boeddha. Vanochtend gaan we naar de leeuwenrots van Sigiriya. Bovenop de rots werd  gedurende de vijfde eeuw door King Kashyapa een stad gecreeerd met gebouwen, paden, terrassen, zwembaden. Schilderingen van zgn wolkenmeisjes zijn goed bewaard gebleven omdat deze door het overhangen van de enorme rots niet door regen of wind zijn aangetast. In 1982 heeft UNESCO dit als world heritage site benoemd.
Na het ticket office ( entree 3900 rupee pp), bezoeken we eerst het museum, dat nog niet zo heel lang geleden werd geopend. Zo krijgen we al een beetje een indruk wat we straks te zien krijgen.
We lopen een grote tuin door en beklimmen de eerste treden van de 1.200 die we moeten afleggen. We zien inderdaad de mooi gekleurde fresco's, een mirror wall met oude teksten en tekeningen. Via soms smalle stalen trappetjes en hoge stenen treden komen we steeds dichter bij de enorme rots. Prachtig uitzicht ook weer.
Op de top gekomen zien we inderdaad de overblijfselen van paleis, zwembaden, troon van de koning.
Hierna weer naar beneden en via een ander gedeelte van de tuin gaan we terug naar de auto. Mahesh is met ons mee geweest en heeft uitleg kunnen geven.
Mooie belevenis!

Vervolgens gaan we door naar de plaats Matale, waar veel kruidentuinen zijn. Een gids loodst ons de tuin door met cacaobomen, koffiebomen, vanillestruiken,  nootmuskaatbomen, kukurmaplanten, enz enz. Hij laat ons ook zien van welke specerijen de currykruiden worden gemaakt. Vervolgens krijgen we veel flesjes en potjes te zien met natuurlijke medicinale ingredienten: tegen slapeloosheid, tegen suikerziekte, cholesterol, spierpijn, migraine, verkoudheid, een parfummetje, zonnebrandcreme,  noem maar wat op waar je last van kan hebben en het is er wel. Mooi verkooppraatje.
Daarna worden we geleid naar de winkel, uiteraard!! Sir, madam what would you like to buy, this and that en zus en zo......... Ik heb het allang gehad, maar Peter vindt het interessanter en mag mee naar de kassa ;). Mahesh vertelt later heel eerlijk dat de company waar hij voor werkt, Walker's Travel Agency, 5 procent commissie van de opbrengst krijgt en dat dit  geld wordt verdeeld onder de diverse gidsen.
Hij wil ons ook nog naar een batikfabriekje brengen maar dat hebben we al eens gezien. Hij zal het noteren als "client was not interested". Hij moet blijkbaar alles verantwoorden. Daar gaat een eventuele commissie.

Dan komen we in de grote en drukke plaats Kandy aan waar ons volgende hotel is voor twee nachten.
We krijgen een mooie kamer met prachtige badkamer en balkon met zicht op de heuvels. Veel lawaai, heel anders weer dan het vorige hotel. Maar ook hier weer waarschuwingen om de balkondeuren af te sluiten als we weggaan, want anders heb je kans dat apen stiekem binnenglippen.