Ceylon thee - Reisverslag uit Bandarawela, Sri Lanka van Peter en Tineke - WaarBenJij.nu Ceylon thee - Reisverslag uit Bandarawela, Sri Lanka van Peter en Tineke - WaarBenJij.nu

Ceylon thee

Blijf op de hoogte en volg Peter en Tineke

28 Januari 2014 | Sri Lanka, Bandarawela

Dinsdag 28 januari
Wederom om 9 uur vertrek. Vandaag gaan we een waterval bekijken en rijden we door naar de theeplantages van Nuwara Eliya. "Koelde" het in Kandy 's avonds af tot zo'n 20 graden, in dit gebied is het 's avonds 10-12 graden.
We volgen een prachtige weg met veel haarspinbochten en leuke colletjes naar de top van de bergen. We stoppen even bij een uitzichtspunt op bergen, theeplantages en waterval.
Bij Mackwoods, de grootste theeplantage, stoppen we en worden we rondgeleid door de fabriek. We krijgen uitleg over het plukken van de theebladeren, het snijden, drogen, etc. Daarna mogen we de thee proeven buiten in een Engelse ambiance, met Engelse porceleinen theekopjes met bijpassende theepot.
We rijden wat door het plaatsje en stappen uit bij het Gregory park aan het Gregory meer. Mahesh laat ons op eigen gelegenheid wat rondlopen. We zien op een groot veld veel kinderen in alle leeftijden die met toezicht van leraressen aan het sporten zijn zoals korfbal, volleybal, speerwerpen, kogelstoten. Een aantal durft onze naam te vragen en waar we vandaan komen. Nou, Netherlands of Holland zegt hun niet zo veel. Europe begrijpen ze iets beter.
We zien dat aan een aantal mannen tuk-tuk rijles gegeven wordt op een ander veldje. Grappig om te zien. Een autorijbewijs is nl. niet voldoende om ook tuk-tuk te mogen rijden.

Hierna gaan we door naar de plaats Bandarawela.
In ons reisprogramma staat beschreven dat wij na het bezoek aan de theeplantages op de trein zouden stappen en in Bandarawela zouden aankomen waar ook Mahesh dan zou zijn met de auto. Maar nee zegt Mahesh, in mijn itinerary staat dat dit morgenochtend gaat plaatsvinden, dan moeten we echter wel weer deze zelfde  weg terugrijden naar Nuwara Eliya om 10 km. verder de trein te kunnen pakken. Mahesh moet dan WEER diezelfde weg terug rijden om ons op te pikken in Bandarawela en dan  rijden we verder naar ons volgende hotel inTissamahara. Hij beseft terwijl hij het vertelt dat zijn kantoor hier toch wel een fout heeft gemaakt, want als wij vanochtend iets vroeger waren vertrokken dan hadden we de trein van 12.30 uur kunnen halen voor de drie uur durende treinreis. Nu moeten we morgenochtend om 6.30 uur vertrekken om de trein van 9.30 uur te kunnen halen.
Ons maakt het niet zoveel uit, het is een mooie weg met voldoende te zien onderweg.
We checken om drie uur in in het Orient Hotel in Bandarawela. Er is geen lift, we hebben medelijden met de kofferdragers. De tip is nu echt verdiend!
We hebben een driepersoons kamer, mooi gerenoveerd, met ruim terras.
We lopen dit plaatsje door met 1 lange straat met vele winkeltjes, van supermarktje, drogist tot stoffenzaak, hubo's ;), potten- en pannenzaken. Echt van alles.
Er is wel wat motregen, maar toch nog zo'n 20 graden denken we.
Terug naar het hotel en lekker eten. Morgen dus vroeg op.

Doei allemaal!

• 29 Januari 2014 - 12:28

Fenna:

Volgens mij genieten jullie volop! Nog heel veel plezier daar!
    Groetjes, Fenna

• 29 Januari 2014 - 13:55

Yolanda:

Jullie reisverslag zegt genoeg: Sri Lanka betekent niet voor niets 'beeldschoon land'.
    Het wordt vast ook een mooi fotoboek.
    Blijf genieten. Groeten, Yolanda